Thursday 19 April 2012

Diari 3K

Salam & Salam Sejahtera,

Alhamdulillah, diriku masih diberi nikmat bernafas, nikmat Iman dan nikmat Islam.

Setelah sekian lama tidak mengendalikan program sekolah, akhirnya saya bersama Geng Zero Alasan dapat turun ke SMK Tg Kudin untuk kali ke-dua untuk Program Kursus Kepimpinan Kokurikulum 2012. [3K] Tetapi, apakah kelainanya program kali ini berbanding program-program yang biasa dikendalikan oleh kami?

Bagi diri saya, program ini memberikan satu dimensi baru untuk diri saya dan Geng Zero Alasan secara khusus. Jika kebiasaannya, adik-adik peserta yangg dikendalikan terdiri daripada pelajar-pelajar yang menduduki peperiksaaan atau pelajar-pelajar harapan sekolah, tetapi kali ini fokus peserta lebih tertumpu kepada Pengerusi, Setiausaha, AJK dan pimpinan setiap persatuan, kelab dan badan beruniform. Sebanyak 31 persatuan menghantar wakil dan mereka semua berjumlah 120 orang.

Seramai 10 orang fasi dijemput khas bagi membantu Geng Zero Alasan. Dari UIA- Kak Salwa, Kak Izyan & Kak Izzah. Dari KUIS- Abg Looq, Abg Bad, Abg Helmi & Abg Muaz dan Dari UITM (Senior-senior SMK TK)- Abg Pali, Abg Taufiq & Abg Wanzul. Modul-modul sedia ada diubah dan dirancang selari dengan objektif sekolah dalam menjadikan adik-adik ini pemimpin organisasi masing-masing.

Antara Slot yang ada "Am I A Leader?" dan juga "Pemimpin Zero Alasan". SWOT Analisis juga diajar kepada adik-adik untuk mengenalpasti kelebihan dan kekurangan persatuan masing-masing. Banyak juga LDK yang diadakan dengan setiap LDK diberikan rasionalnya setiap selesai aktiviti dijalankan.

Kursus kali ini juga memberikan saya pengalaman baru terutamanya di dalam mengendalikan Slot Kuliah Moral. Alhamdulillah, walaupun ada satu ketika sepatutnya Kuliah yang akan diberikan olehku digabungkan untuk Non-Muslim dan Muslim, tetapi sesungguhnya Allah s.w.t adalah sebaik-baik perancang. Saya berpeluang bersama adik-adik non-Muslim seramai 12 orang dan mengenali lebih rapat dengan mereka. Junaidi, Aryandi, Logesh, Siva, Chang, Jalia, Nurul, Rasidah, Jurana, Dhiyiana , Nini & Nora. Mereka terdiri daripada Orang Asli, Cina dan India. Sempat juga saya mempelajari bahasa mereka serba sedikit.

Dan yang saya perasan, adik-adik orang Asli atau nama lain "Anak-anak Wawasan" , sangat suka bila kita mempelajari bahasa mereka. Yang saya ingat " Ber" maksudnya Baik. ^_^ Dan sangat-sangat suka menari.

Sepanjang program ini, 2 Slot Moral yang saya telah berikan dan kongsikan. Tujuan Hidupku dan Erti Sabar.

Dalam Slot Tujuan Hidupku, saya berkongsi dalam sebuah kehidupan kita perlu ada tujuan. Peneranganku sangat ringkas selari dengan bahasa dan kefahaman mereka. 4 Tujuan hidup yang perlu dicapai ditekankan kepada adik-adik, iaitu untuk diri sendiri, untuk keluarga, untuk masyarakat dan untuk agama/tuhan.

Saya kecilkan skop perbincangan kepada keluarga dan diri. Saya tayangkan video seorang ayah yang bisu dengan anaknya. Adik-adik begitu bersemangat menonton sehingga duduk di lantai menghadap Kak Salwa yang memegang laptop. Saya jelaskan peranan kita sebagai anak selagi mana kedua ibu bapa kita masih ada. Saya kongsikan kisah seorang wanita yang ditangkap seluruh ahli keluarganya yang terdiri daripada ayah, suami dan abang dan wanita berkenaan diminta untuk memilih seorang untuk diselamatkan daripada dibunuh oleh pemerintah zalim.

Alhamdulillah, bila saya bertanya lagi, "Apakah harapan dan tujuan hidup adik-adik?"

Aryandi berkata "Saya ingin menjadi seorang arkitek yang mengharumkan kedua ibu bapa saya dan masyarakat Asli khususnya"

Chang pula berkata " Saya ingin menjadi Pakar Forensik di Malaysia"

Saya tegaskan kepada adik-adik, bahawa, minoriti tidak bermakna lemah. Cuba bayangkan diri adik-adik seperti seekor nyamuk di dalam bilik gelap. Seekor nyamuk mampu membuatkan kita tidak tidur lena apatah lagi diri kita.

Banyak juga perkara yang berlaku pada hari akhir program. Yang benar-benar membuatkan saya terharu dan tersentuh adalah, adik-adik Orang Asli ini telah memberikan satu nota kepada saya. Tidak silap saya, Rasidah yang memberikannya kepada saya.

"Akak, cuba akak tengok betul-betul. Ini kamus untuk akak"

Terima kasih Dik. Akak sangat hargai. ^_^

Nurul pula datang kepada saya dan dengan tiba-tiba berkata "Akak, saya nak jadi macam akak. Akak doakan." Saya pun bertanya dengan nada bergurau, "Kenapa nak jadi macam akak?" "Saya nak jadi peguam macam akak" Jawab Nurul dengan tegas.

Subhanallah. Allahu Akbar.

"Moga impianmu tercapai. Akak doakan Nurul dapat jadi Peguam Orang Asli yang berjaya." Itu yang saya dapat ungkapkan kepada dia ketika itu.

Sesungguhnya pengalaman Program Kursus Kepimpinan Kokurikulum 2012 atau 3K merupakan satu pengalaman baru bagi diriku dang Geng Zero Alasan. Cikgu Man bila ditanya feedback dari beliau sendiri, beliau berpuas hati dan program mencapai expectation pihak sekolah. Alhamdulillah. Terdapat juga beberapa pelajar yang sememangnya pasif di sekolah, bertukar menjadi lebih aktif sepanjang program dijalankan. Alhamdulillah.

Program ini juga membuka minda saya bahawa ramai lagi memerlukan kita di sana terutamanya di luar bandar. Dan kita juga perlu tingkatkan kemahiran kita terutamanya dalam mengendalikan Slot Moral, mana tahu mungkin ini salah satu cabang dakwah untuk non-muslim.

Akhir kata, terima kasih kepada pihak sekolah yang memberikan kepercayaan kepada Geng Zero Alasan terutamanya Cikgu Man, GPK Cikgu Rasimi dan GPK Cikgu Khuzaimah. Tidak lupa juga buat rakan-rakan Geng Zero Alasan, Kak Sal, Kak Izzah, Kak Izyan, Abg Bad, Abg Helmi, Abg Muaz, Abg Looq, Abg Taufiq, Abg Pali & Abg Wanzul. Jzkk Jaza'. Moga Allah membalasi jasa kalian.

Buat Adik-Adik Akak,

Semoga program 3 hari ini hanya satu proses untuk menjadikan adik-adik pemimpin yang lebih baik selepas ini. Moga diriku, kakak-kakak dan abang-abang dapat menjadi sumber insiprasi kepada adik-adik SMK Tg Kudin Raub Pahang.


"Tenek Hok Engkek"
Akak Sayang Korang

"Tenek Riang Engkek"
Akak Rindu Korang

Sekian, Wassalam. Terima Kasih.





P/S: Gambar-gambar lain ada di Page Facebook: Geng Zero Alasan

2 comments:

sofiyyah said...

terbaiklah rehan!! i support u :) ramai lagi adik2 kat seleuruh malaysia perlukan motivasi2 mcm ni, sedarkn mereka ttg tujuan hidup,hargai kelebihn & kekurgn msg2.thumbs up rehan & the team!

Unknown said...


OBAT PERANGSANG

BLUE WIZARD
PERMEN KARET
POTENZOL CAIR GERMANY
SEX DROP
VIAGRA CAIR
PERANGSANG SERBUK
PERANGSANG JELY