Friday 31 August 2012

P.I.E.S dalam “Chambering”

MUQADDIMAH

*Gambar sekadar hiasan.
Sahabat saya Nujum, Aizat & Maryam
ketika "Long-Call" mereka.

Alhamdulillah, sudah sebulan saya menjalani Latihan Dalam Kamar atau dalam Bahasa Inggerisnya “Pupillage” atau nama dikenal “Chambering”.

Sebulan yang saya kira tidaklah sepenuhnya 30 hari memandangkan cuti raya sudah seminggu ditambah pula cuti-cuti umum dan am yang lain.

Bagi rakan-rakan yang belum memulakan Latihan Dalam Kamar, mereka menjadi rakan luahan terutamanya. Mereka tertanya-tanya dengan penuh semangat apa yang saya tempuhi sepanjang tempoh ini. Cemburukan kita kerana kita sudah mulakan
Chambering.  Saya pun seperti mereka dulu ketika diri masih bercuti. Kataku, gunakan masa yang ada sekarang sebaiknya.

Bagi rakan-rakan yang juga menjalani Latihan Dalam Kamar bersama dengan saya, mereka menjadi tempat bertanya dan berkongsi maklumat terutamanya mengenai prosedur-prosedur yang banyak berubah pada ‘batch’ kami. Saling mengingatkan walaupun berada di firma guaman yang berbeza-beza lokasi dan koordinatnya. Lebih-lebih lagi, saya sekarang menjalani Latihan Dalam Kamar seorang diri.

Bagi rakan-rakan yang sudah 
“Long-Call” dan sudah diterima masuk sebagai Peguambela & Peguamcara Mahkamah Tinggi Malaya, mereka dengan semangat memberi kata-kata semangat, tempoh ini pasti dapat ditempuhi dengan jayanya. Inilah asam garam untuk bergelar seorang peguam. Dunia Pelajar & Dunia Pekerjaan yang sangat berbeza.

MEMILIH TEMPAT CHAMBERING

Mengimbas kembali bagaimana diri ini mencari tempat untuk chambering.

Dalam bulan-bulan terakhir sebelum Peperiksaan Akhir Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang Shariah, rakan-rakan sekelas sudah mula berbincang di mana tempat yang terbaik untuk menjalani Latihan Dalam Kamar. Kemanisan ukhuwah 47 orang sekelas amat dirasai ketika ini. Berbincang isu-isu terkini. Berkongsi maklumat jika ada apa-apa peluang pekerjaan dan sebagainya. Nasihat-nasihat juga diambil daripada rakan-rakan kami  (Rakan-rakan semasa di Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang Sivil) yang sedang menjalani Latihan Dalam Kamar ketika itu antaranya rakan baik merangkap rakan bijaksana saya, Maryam Khalid. Ada juga Program “Chambering Checklist” yang dianjurkan oleh Muslim Youth Legal Interest Group atau lebih dikenali sebagai “MYLIG” di bawah IKRAM Gombak. Para peguam dipanggil berkongsi cerita mengenai Dunia Latihan Dalam Kamar ini.

Berbanding rakan-rakan lain yang sibuk mengisi borang SPA, menghantar resume', menghadiri temuduga, mengambil ujian dan sebagainya, saya dan rakan baik saya (Azwaa & Kak Su) serta beberapa rakan yang lain mengambil langkah untuk fokus menghabiskan dunia pelajar dengan sebaiknya. Diri saya sendiri dengan aim untuk menaikkan pointer dan bergraduasi dengan Second Class Upper. Alhamdulillah, Allah makbulkan akhirnya.

FAKTOR-FAKTOR TEMPAT CHAMBERING

Walaupun tiada tindakan progresif diambil (seperti rakan-rakan sekelas saya yang lain), tidak bermakna saya tidak langsung memikirkan mengenainya. Ada juga saya membuat skeleton apa yang saya inginkan dalam hidup ini. Apa yang ingin saya pelajari. Di mana tempat yang boleh saya dapat semua yang saya inginkan. Ada juga terfikir memikir mengambil langkah mudah dengan meminta tempat di tempat Praktikal terdahulu. Ada juga terfikir untuk memilih tempat di Firma-Firma Ikhwah IKRAM.

Pokoknya, persoalan yang amat penting yang perlu dijawab oleh anda sebelum memilih, apakah yang kita inginkan semasa menjadi Pelatih Dalam Kamar? 

Ilmu? Pengalaman? Lesen semata? Wang? Nama Firma? Dekat dengan rumah?

Bagi saya, dalam memilih tempat chambering, saya memilih dengan menggunakan teori P.I.E.S.

APAKAH ITU P.I.E.S?

P.I.E.S merupakan akronim kepada Physical, Intelectual, Emotional & Spiritual.

P = Fizikal (Material)
I= Intelek (Ilmu, Pengalaman)
E= Emosi
S = Kerohanian

4 Elemen penting dalam kehidupan. P yang akan membawa kita ke S. I yang akan membawa kita ke S. Begitu juga E yang akan membawa kita ke S.

Dalam kehidupan kita, elemen S adalah penghubung untuk kesemua elemen-elemen yang lain. Semuanya berkait antara satu sama lain.

Apalah gunanya jika S kita terlalu tinggi, tetapi P,I & E rendah. Dan apalah gunanya P,I atau E tinggi tapi S nya rendah.

Rata-rata ramai sahabat-sahabat saya memilih firma guaman yang tinggi elemen P nya. Bila tinggi P nya, ada antara mereka yang E nya terganggu tatkala banyak kerja sehingga menyebabkan stress dan lebih memburukkan lagi S, hubungan dengan Allah itu terjejas. S perlu diseimbangkan kembali.

Ada yang memilih I  & E tinggi, tetapi P iaitu gaji tidaklah seberapa asalkan E emosinya gembira dan tenang kerana berada bersama keluarga dan yang penting S nya terjaga. Tetapi takut juga, jika P nya sangat rendah, mampu menjejaskan E nya kerana kos sara hidup yang tinggi sekarang.

Bagi saya sendiri, selepas membuat analisa S.W.O.T dan P.I.E.S, saya telah memilih untuk mencuba nasib untuk menjadi Chambee di Tempat Pratikal saya dahulu. Risau juga pada mulanya kerana langkah diambil selepas sebulan bercuti di rumah dan tamat belajar di UIA. Tapi, saya yakin dan percaya, saya boleh belajar dan dapat apa yang saya inginkan di sini. Dan jika ada rezeki, Insya-Allah Allah akan beri.

Menelefon, bertanya kekosongan (maklumlah antara established-firm), mengikut prosedur selayaknya, menghantar resume'  dan sebagainya. Selepas 2 minggu, Alhamdulillah, rezeki saya di ZRTA sekali lagi.

Master saya adalah Dato' Zainul Rijal dan beliau adalah antara idola saya sejak saya bercita-cita untuk mengambil jurusan undang-undang.

PERANCANGAN SEPANJANG TEMPOH LATIHAN DALAM KAMAR

Tempoh Latihan Dalam Kamar sememangnya 9 bulan seperti mana yang diperuntukkan dalam Akta Profession Undang-Undang. Pelbagai course  yang perlu diikuti, legal-aid, ethics course  dan sebagainya. Jika di Selangor, legal talk perlu dihadiri sekurang-kurangnya 3 kali. Jadi, usah risau apa yang akan anda tempohi sepanjang tempoh ini.

Namun, apa yang saya ingin tekankan di sini, kita juga perlu ada aim apa yang kita nak pelajari dalam tempoh ini. Bagi yang bertuah, ada sesetengah Master (lebih kurang supervisor kita) akan mencadangkan kita untuk berada di jabatan undang-undang yang mana sekiranya firma berkenaan ada banyak jabatan. (Contoh: Conveyancing, Litigation, Corporate, Shariah).

Seperti saya sendiri, saya diletakkan di bawah Department Litigation di samping membantu Department Shariah.

Mengikut kata sahabat-sahabat saya dan senior, dalam tempoh inilah kita cuba mempelajari sebanyak yang boleh. Bertanya bila tidak tahu. Berikan peluang kepada diri untuk mempelajari benda baru. Berikan diri peluang memperbaiki diri. Jangan limitkan potensi diri. Tapi pada masa sama fokus. Itu penting. Jangan menjadi seperti yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran.

9 bulan tempoh yang agak panjang. (pejam-celik sekejap sahaja sebenarnya). Letakkan target apa yang ingin dicapai dalam tempoh-tempoh tertentu, contohnya sebulan, 3 bulan, 6 bulan dan 9 bulan. Buat analisa setiap bulan apa yang telah anda pelajari. Semuanya terserah kepada kita. Jika punya kesempatan berbincanglah dengan Master anda atau supervisor anda apa perancangan anda dan apa yang anda ingin pelajari dan apa yang anda dapat.

PENUTUP

“ It’s Not How GOOD YOU ARE,
It’s How GOOD YOU WANT TO BE”
– Paul Arden
. 
 
Alhamdulillah, saya hanya perlu menunggu masa sebulan untuk tarikh “Short-call” (seperti satu lesen untuk membenarkan saya mengendalikan kes-kes tertentu atau hadir ke Mahkamah mewakili Master dan Firma) pada 7 September 2012. Senior-senior kata cepat juga sebab selalunya proses dalam 2 bulan paling kurang. Rakan-rakan saya (Mun, Salwa, Zaki, Dila) yang memulakan chambering pada bulan Julai juga mendapat tarikh “Short-call” pada awal September. Rezeki bulan Ramadhan agaknya.

Akhir kata pesanan untuk diri sendiri terutamanya dan rakan-rakan yang akan dan sedang menjalani Latihan Dalam Kamar,

1) Ingat bukan berapa banyak kerja kita semasa menjalani Latihan Dalam Kamar, tetapi berapa banyak yang kita dapat belajar semasa kita menjalani Latihan Dalam Kamar.

2) Jangan cepat merungut jika kerja yang diberi sedikit atau banyak, senang atau leceh tapi fikirkan dan lihat dari sudut apa dan berapa banyak yang kita dapat belajar semasa kita membuat pekerjaan berkenaan.

3) Jangan biarkan diri dimanipulasi, kita juga perlu ada had limit dan berpegang kepada prinsip kita sendiri.

4) Jika kurang apa yang kita pelajari, kita perlu cari jalan supaya kita boleh belajar lebih banyak lagi.

5) Jangan complaint. Tapi tak bermakna, anda diamkan hak anda. Fight for your rights.

6)  Perbaiki diri terutama legal-skills, personal-skills, communication skills dan PR-Skills.

Selamat Hari Raya Aidil Fitri.
Selamat Hari Merdeka!!

===== 
Raihan Mustafa Kamal
31 Ogos 2012
1.16 tengahari