Wednesday 21 November 2007

Pokok Kari

"Orang Utara suka makan Kari. Sebab tu tak heran kalau diorang tanam Pokok Kari kat rumah diorang" terang Izzah dengan bersemangat.

Shida & Siti pergi ke balkoni menyidai pakaian.

Lalu Maklong menegur, "Sampai ke nak ambil hanger tu?"

Mungkin disebabkan fizikal mereka yang agak kurang tinggi daripada aku.

" Boleh Maklong ", jawab Siti.

" Tahu tak pokok apa tu? " , tanya Paklong.

" Tahu Tahu Tahu" Bersemangat Shida dan Siti menjawab gaya Upin & Ipin.

" Pokok Apa?"

" Pokok Kari Paklong."

" Pokok Apa?"

" Pokok Kari Paklong"

" Betul Pokok Kari?" , tanya Paklong lagi.

" Betul Paklong. Pokok Kari."

" Korang orang mana? " , tanya Paklong.
" Kuala Lumpur, Paklong."

Sudah pasti Shida & Siti berasa bangga kerana mereka dapat meneka nama pokok itu dengan tepat.

" Yes Yes Yes" , jerit hati Shida.

" Jawapannya salah. Itu Pokok aazebaijane namaste tum priakahuhe a.k.a Pokok Mambo " , jawab Paklong slumber selepas melihat mereka terbangga seketika.

" Adeh... " rengih Siti


" Macamana leh salah pulak ni...." kata Shida.





" Memang betul aku nampak macam Pokok Kari ", jelas Shida yang tak puas hati bila bercerita dengan saya, Izzah dan Salwa.


Saya pun rasa tu Pokok Kari. Seandainya saya ada di tempat kejadian sudah pasti saya pun akan cakap benda yang sama. Hahaha. Agaknya, Pokok Kari di Utara bentuknya lain berbanding di Kuala Lumpur?

No comments: