Friday 20 May 2011

Penangan Nur Kasih The Movie


Entri pertama selepas bergelar seorang Graduan AIKOL.

Alhamdulillah, diberi kesempatan untuk menonton Filem Nur Kasih The Movie petang tadi bersama my good buddies Maryam & Kak Su selepas pulang dari kerja di UIA.

My humble komen:-

1) Filem arahan Kabir Bhatia tak pernah mengecewakan peminat. Jalan cerita yang menarik walaupun pada permulaan pertama agak perlahan..Banyak adegan flashback..

2) OST dan musik latar yang sedap dan sesuai mengikut plot cerita.

3) Suasana ketika Adam mengajar pada anak-anak belia mengenai Islam sepatutnya boleh dimenarikkan lagi. Islam itu indah. Bukan skema sahaja. Banyak cara boleh kita boleh berdakwah. Dan saya sangat suka scene Adam berkata pada Ustaz yang dijemput mengajar anak-anak tersebut " Kita kene dekati mereka dengan cara berhikmah...". Dialog dah kena, tapi presembahan masih boleh diperkemaskan lagi.

4) Dialog antara Nur dan Jehan Miskin boleh diperkemaskan lagi. Saya sangat suka idea scene tersebut. Dan the best part, Orang yang tahu bezakan halal haram bukannya berfikiran sempit tapi orang yang berfikiran sempit adalah mereka yang hatinya ditutup Allah. Terbaeklah ayat ni. Tapi, rasanya ayat boleh di'laser'kan lagi, bak kata kawan saya, Maryam.

5) Banyak perumpamaan yang boleh diambil dalam cerita ini yang boleh diaplikasikan dengan menggunakan teknik Motivasi Melalui Perumpaman dalam program Hidup Zero Alasan. Tak sabar nak kongsi dengan adik-adik peserta nanti.

6) Kenapa keluarga Nur Amina tidak ada dalam Filem ini? --> Persoalan dari Kak Su.

Itu sahaja komen saya untuk filem ini. Satu perkara yang ingin saya puji lagi, timing filem ini ditayangkan sangat menjaga waktu solat. Adakah ini satu kebetulan atau sudah disetkan? Sebagai contoh waktu tayangan 5.35, 7.45. bukannya seperti kebanyakkan filem lain yang bermula pada pukul 6.00 contohnya yang menyebabkan penonton tak menjaga waktu solat.

Akhir kata, saya tak boleh ceritakan kesemua ceritanya. Tapi apa yang boleh saya katakan, ending dia sangat unexpected. Betul, sangat2 unexpected dan tidak mengecewakan. Memang kena tonton. Filem ini boleh diperbaiki lagi supaya boleh setanding dengan Indonesia seperti cerita ketika Cinta Bertasbih. Jadikan ini sebagai satu permulaan. Chaiyok Malaysia!!!

3 comments:

satusoff said...

salam.. waktu filem ni release, dah berkobar-kobar nak tengok. tapi tak tengok-tengok lagi. lepas baca entri rasa nya memang kena tengok jgk ni..
berapa bintang nak bagi? hehe..

Raihan Mustafa KamaL said...

ws...

boleh bagi 4/5 bintang ^_^

satusoff said...

nice2..