Artikel ini ditulis rentetan artikel yang ditulis oleh dua rakan baik saya, Sheikh Muslem dan Cik Puan Maryam Khalid. Artikel mereka boleh dibaca di sini. Muslem Maryam
Pendahuluan
Terbaru, kita digemparkan dengan berita mengenai pihak berkuasa yang menyerbu sebuah gereja kerana dikatakan pada ketika itu aktiviti memurtadkan sekumpulan orang Melayu sedang diadakan. Sama ada benar atau tidak kebenarannya, itu bukan persoalannya. Biarlah laporan lengkap dikeluarkan terlebih dahulu. Siapalah kita untuk menganalisis sesuatu perkara tanpa mendengar kebenaran daripada pihak-pihak berkaitan.
Namun begitu, isu yang penting di sini adalah mengenai MURTAD. Ya, mengenai MURTAD. Jikalah benar keadaan ini, adakah masyarakat kita sudah jahil agamanya?
Isu Pertama: Murtad, Di Mana Silapnya?
Islam telah menetapkan dan menyenaraikan jenayah murtad sebagai salah satu jenayah hudud dalam Islam. Hukumannya adalah bunuh. (Walaupun ada perselisihan pendapat ulama’ mengenai hukum murtad bagi seorang lelaki atau perempuan, para ulama’ telah bersepakat bahawa hukuman bagi murtad adalah bunuh- Al-Fiqh Al-Islami wa Adillatuh - 6:186)
Walau bagaimanapun, sebelum hukuman bunuh dijatuhkan, individu berkenaaan perlulah diberi sesi kaunseling untuk menyedarkan individu berkenaan sehingga beliau bertaubat. Jika tidak berjaya, barulah hukuman bunuh boleh dijatuhkan.
Persoalannya kini, kenapa isu murtad semakin menjadi-jadi? Adakah kita sudah tidak tahu, ia merupakan satu dosa besar? Na’uzubillah min zalik. Adakah masyarakat Islam kini hanya bercop “Islam” tapi bukan Islam di dalam hati? Islam hanya pada nama sahaja?
Contoh terdekat yang dapat kita lihat dalam bulan Ramadhan ini sendiri. Saya yakin dan percaya ada di kalangan kita yang tidak tahu kenapa kita perlu berpuasa dan faham bahawa puasa bukan hanya sekadar menahan lapar dan dahaga. Ini baru contoh mudah. Kalau jenayah murtad pula?
Sedih rasanya apabila kita melihat mereka yang sebegini. Bukankah Islam itu indah? Bagi setiap apa yang ditetapkan oleh Allah s.wt sudah pasti ada sebabnya. Dalam setiap hukum-hukum sudah pasti ada sebabnya, asbabul nuzul (sebab-sebab ayat diturunkan) dan rationalnya.
Semoga kita dijauhkan daripada menjadi sebahagian daripada golongan ini. Ameen.
Isu Kedua: Murtad adalah lambang hak kebebasan beragama di Malaysia?
Di Malaysia, Perlembagaan Persekutuan merupakan undang-undang paling tinggi di Negara. Di dalam Perlembangan ini, telah disenaraikan hak-hak seseorang individu di dalam Negara Malaysia.
Fasal 11 Perlembagaan Persekutuan merupakan Fasal yang menyatakan secara jelas mengenai kebebasan beragama bagi seorang individu di Malaysia. Mana-mana pihak tidak boleh menghalang individu-individu lain dalam melaksanakan tanggungjawab mereka kepada agama masing-masing.
Namun begitu, ini tidak bermakna jika anda seorang Islam dan anda sudah tidak mempercayai Islam, anda boleh mengubah agama anda dengan menggunakan Fasal 11 ini. Saya amat tidak bersetuju dengan pernyataan Dato’ Zaid mengenai isu ini.
Menurut beliau:
Zaid however pointed out that the true essence of Article 11 forbade proselytizing to Muslims but acknowledged a Muslim’s right to religious freedom.
“Kita believes that this freedom belongs to everyone – Muslims and non-Muslims – and is a fundamental right of every human being,” he said in a statement today.
“We believe it is cruel for anyone to be forced to accept a religious belief or faith that he or she in all good conscience has renounced or refuses to believe in.”
Jika kita teliti dengan betul-betul, Fasal 11 Perlembagaan Persekutuan tidak boleh digunapakai oleh individu Islam untuk menukar agamanya. Fasal 3 Perlembagaan Persekutuan secara jelas menyatakan agama Islam adalah agama Persekutuan. Agama Islam diangkat di dalam Negara ini. Dan dalam erti kata lain, disebabkan agama Islam adalah agama persekutuan, anda tidak boleh menukar agama jika anda seorang Islam kerana undang-undang mengangkat agama Islam itu sendiri.
Seperkara lagi, kebebasan agama bagi semua individu dalam Fasal 11 ini bermakna kebebasan seseorang untuk beribadat tetapi bukan kebebasan menukar agama bagi orang Islam kerana sememangnya itu HARAM di sisi agama.
Isu ketiga: Peguam Muslim Mewakili Orang Murtad
Semasa saya di dalam kelas bagi subjek Professional Practice di UIA, Mr Baha pernah berpesan. Jika sesuatu kes atau tugas itu bertentangan dengan agama islam, kita sepatutnya menolak.
Ayat mudah yang diberikan olehnya:-
“It’s against my personal belief. Therefore, I cannot assist in this case or matter”.
Walaubagaimanapun, pada pandangan saya, kita perlu melihat kepada situasi sesuatu kes yang ada. Case-to-case basis. Ini kerana kita tidak boleh menghukum dan menganggap semua kes murtad adalah sama. Sebagai contoh (berdasarkan kes yang pernah saya temui semasa praktikal di Firma Guaman ZRTA), ada seorang individu orang peribumi yang mahu menukar status agama ISLAM di Kad Pengenalannya sedangkan dia tidak pernah menganut dan mengamalkan agama ISLAM. Jadi, tidak salah membantu individu berkenaan.
Berbeza pula, kalau individu tersebut belajar di Universiti Azhar dan sudah mendapat didikan agama dari kecil. Jika kita membantu individu ini, dikhuatiri kita akan bersubahat sama.
Pokok pangkalnya, kita perlu lihat apa tujuan sebenar kita dalam mengendalikan kes murtad ini. Adakah kerana anakguam kita mampu membayar kita atau adakah dengan menukar agamanya akan memberikan keadilan kepada individu berkenaaan.
Isu keempat: Menjadi Peguam Hak Asasi adalah Fardu Kifayah
Jika dibandingkan jumlah peguam bukan Islam yang lantang bersuara mengenai hak-hak asasi manusia, kita masih jauh ketinggalan. Sesungguhnya, kita perlu lebih ramai Peguam Muslim yang petah berkata-kata dan memperjuangkan hak-hak ini jugadan yang penting faham mengenai hak-hak ini. Bukan istilah “Kalau boleh” tetapi “Mesti Boleh”.
Saya masih pegang kata-kata bos saya di ZRTA sewaktu saya berpraktikal, Dato’ Zainul Rijal Abu Bakar:
“ Menjadi lawyer adalah Fardu Kifayah”
Saya yakin dan percaya ini juga boleh diguna pakai dalam melahirkan lebih ramai peguam-peguam muslim yang memperjuangkan mengenai hak-hak ini. Tanggungjawab ini adalah tanggungjawab semua. Tidak kiralah anda merupakan pelajar undang-undang mahupun pengamal undang-undang. Tidak kiralah anda pemegang Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang LLB atau Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang Shariah LLBS. Selagi mana anda seorang Islam dan mempercayai "Tiada Tuhan Selain Allah dan NAbi Muhammad s.s.aw itu Pesuruh Allah", semua ada tanggungjawab ini.
Penutup
Kesimpulannya, murtad bukan lambang hak asasi manusia terutamanya bagi Negara yang mengangkat Islam sebagai agama rasminya. Murtad adalah lambang kejahilan.
Akhir kata, semua yang baik datang dari Allah s.w.t dan yang buruk itu melalui kelemahan saya sendiri. Hakikatnya kedua-duanya datang dari Allah s.w.t..
Saya menulis artikel ini berdasarkan apa yang saya telah pelajari dan apa yang saya fahami selama 4 tahun saya belajar undang-undang di Kuliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim, UIAM.
=====
Rujukan tambahan:
1) Hukuman Bagi Orang Yang Murtad
1 comment:
Salam, saya terbaca nota ini dari Facebook tuan Zainul Rijal. berkenaan dengan persoalan murtad, saya mencadangkan agar saudari membaca buku "Tiada Paksaan Dalam Agama" tulis Taha Jabir al-Alwani. Atau ringkasannya di sini:
http://g-82.blogspot.com/2011/05/wacana-buku-tiada-paksaan-dalam-agama.html
Wallahua'lam.
Post a Comment