Friday 16 March 2012

160312

" Bebas, Bebas!! " " Bebas, Bebas!! "

" Bebas Syria!!! " " Bebas Syria!!! "

Begitulah laungan sepanjang Perhimpunan Aman Syria yang berlangsung dari Tabung Haji ke Pejabat Kedutaan Syria di Jalan U-Thant.

Alhamdulillah, diri diberi kesempatan dan peluang untuk bersama-sama Akhwat UIA dan Akhwat-Akhwat dari seluruh Lembah Klang untuk menyertai Perhimpunan Aman ini. Walaupun kumpulan kami datang lambat (15 minit) "Peserta Masbuk", kami berjaya juga bersatu dengan kumpulan yang sudah mula bergerak ke Pejabat Kedutaan Syria.


Perjalanan yang dianggarkan kira-kira 2 kilometer tidak terasa jauhnya. Laluan dikawal oleh AJK Keselamatan dan Marshall bertugas. Rakyat Syria dan Arab turut sama menyertai Perhimpunan ini.


Saya sendiri berjalan dengan pantas bersama Afiqah untuk masuk ke celahan kumpulan yang sedang berarak dari tengah. Semangat. Semangat. Semangat. Lihat sahaja ada keluarga yang datang dengan ibu ayah. Ada yang datang dengan bayi yang masih kecil. Semua turut sama menyertai Perhimpunan ini. Semuanya kerana satu perkara. Hentikan kekejaman di Syria.


Sesampai di Pejabat Kedutaan, 4 orang wakil daripada Badan-Badan terlibat antaranya IKRAM, ABIM menyerahkan memorendum terhadap Pegawai di Kedutaan. Selepas itu, semua peserta perhimpunan diarah bersurai secara aman. Alhamdulillah. Dalam perjalanan pulang berjumpa pula dengan Baba yang turut sama dalam Perhimpunan ini.


Satu pengalaman yang berharga yang sukar dicari ganti. Membentuk diri dan memperbaiki diri menjadi hamba yang lebih peduli. Jika kita penat berjalan sejauh 2 kilometer, apakah saudara-saudara kita tidak penat mempertahankan tanah air Syria di sana daripada terus diselumbungi kezaliman? Kaki kita melecet berjalan, sakit lagi kecederaan yang dialami penduduk Syria di sana.

Ayuh kita ambil peduli!!




No comments: