Monday 27 August 2007

Akhirnya kalam terbicara juga...

Alhamdulillah, dapat juga diri ini menyinggah sebentar di cc setelah agak lama tidak menghadap internet.

Hari ini, aku punya Exam Tort. Memang mencabar soalannya. Rabu ini ada exam Islamic World View. Lepas cuti 4 subjek menyusul panggil. Tak kisahlah. Janji aku punya waktu lagi. Sekarang pulak musim konvokesyen. Alamatnya ramai orang membanjiri dewan CAC untuk mengambil scroll mereka.

Bilalah agaknya time aku.. Sabar Rehan. Baru satu sem kau kat sini. 4 tahun lagi bah..

Aku hari ini seperti biasa aku melintas jalan dari kolej aku ke kuliyyah. Tapi hari ini lain sikit. Almaklumlah sekarangkan musim konvokesyen ni. Nak jadikan cerita , ada sepasang couple ni, lagak seperti suami isteri. Yang kakak tu memakai jubah grad dan lelakinya memegang sejambak bunga. Sewaktu aku berjalan di tepi mereka, abang itu berkata, "Belajar rajin-rajin." Aku rasa memang abang itu tujukan kepada aku sebab aku saja yang berada dekat dengan mereka ketika itu. Ke aku yang perasan lebih? Tapi moral ceritanya, aku nak katakan, kata-kata abang itu seperti memberikan aku sesuatu kekuatan kepada diri aku. Sort of motivation.

Besok 15 Sya'ban. Sedar tak sedar 15 hari lagi kita akan melangkah ke bulan Ramadhan. Sungguh cepat rasanya masa berlalu. Sempatkah aku menjalani ibadah puasa di bulan Ramadhan ini? Insyaallah. Moga kita semua sudah bersedia dan mempersiapkan diri sebelum tibanya bulan Ramadhan yang akan datang.

4 Hari lagi kita juga akan sambut Merdeka. Cepat sungguh 50 tahun berlalu. Begitu banyak pembangunan yang telah dialami oleh negara kita Malaysia. Kita sepatutnya berbangga dengan Malaysia. Tapi seiring dengan kemajuan dunia, kemajuan akal juga jangan kita tinggalkan. Jika kita merdeka daripada penjajahan barat, kita perlu lihat, adakah kita bebas merdeka daripada penjajahan minda barat itu sendiri. Itu adalah penting.

Akhirnya, Selamat Membanyakkan Amalan dalam bulan Sya'ban dan mempersiapkan diri kita untuk bulan Ramadhan ini. Moga kita diberikan kesempatan oleh Allah s.w.t. untuk menjalankan ibadah puasa nanti. Insyaallah. Kepada rerakan yang akan exam, Teruskan Perjuangan!!Insyallah.

No comments: