Sunday 14 October 2007

Diari Rayaku...

The Big Family of Mine.

Hari ini sudah masuk 2 hari , hari raya. Saya tahun ini tak pulang ke kampung seperti kebiasaannya. Perasaan terasa seperti beraya di luar negara pula (macam dulu time mak kat US). Walaupun tak balik kampung, banyak juga aktiviti yang dilakukan ni. Tadi saya membuat panggilan ke kampung di Tapah. Kami adik beradik bergilir mengucapkan Selamat Hari Raya. Harap Atuk gembira dengan suara kami. Kali terakhir jumpa Atuk time pergi UTP bulan 4 tak silap. Rindunye Atuk.

My Adiks. Shahidah buat hal pulak. Takda dalam gambar.

Teringat pula time malam raya, Mak pesan daun kunyit. Alang-alang, kami adik beradik keluar cari, pergilah cari sekali dengan bunga api. Maka satu Serdanglah kami pusing sehinggalah ke kedai runcit yang paling hampir dengan rumah kami. Haha. "Paling dekat pun ada je jual, kaklong, " komen adikku Amin. Satu jam jugaklah kami cari daun kunyit. Lalu saya suruh adik saya Luqman beli RM 2. Walaupun banyak, buat spare part. Senang sikit bila nak guna nanti.


Heroes of The Family & Anak-Anak Acheh

Pagi raya saya telah ditugaskan baba untuk mengambil anak-anak Acheh kat Bangi. Mereka ini akan dirai di rumah saya selepas Solat Sunat Raya. Nak jadikan cerita dalam 4 orang naik dengan kereta yang dipandu saya ditemani co-pilot Amin d Kenot. Di radio berkumandang bunyi takbir. Saya tak pasti time tu tiba-tiba saya dengar seperti ada antara mereka yang menangis. Saya tak sempat menoleh ke belakang. Niat di hati mahu melihat dengan cermin, tapi tak nampak. Cuma saya perlahankan sikit radio untuk menstabilkan emosi mereka, fikir saya lah. Mungkin mereka teringatkan kampung halaman mereka dan kedua ibubapa mereka. Saya bersyukur kerana masih cukup ahli keluarga saya walaupun tak balik kampung tahun ni.

Semalam kami pulang sekejap ke Karak, kampung mak. Tapi kami singgah dulu ke kubur arwah Atuk di Bentong. Walaupun saya tak pernah bersua, terasa sedih pula bila ziarah kubur. Mungkin teringatkan kubur arwah Opah di Tapah. Lantas buat saya terfikir, agaknya kalau saya meninggal nanti, ada tak orang yang akan melawat kuburku nanti? Apakah saya sudah bersedia menghadap Ilahi?

Sibuk-sibuk memasak di dapur , diriku berkata, Rehan bila mahu studi ni??... Test 4 papers in 2 days next week. Malaysian Legal System, Quran Hadith Ayat Ahkam, Islamic Legal System & Transaction In Islamic Law. Insyaallah dipermudahkan segalanya. Khamis ini ada kelas sejam. Jumaat pun. Sabtu ada exam 30 minit je pukul 9 pagi. Adeh, pelik-pelik UIA ni. Terima sajalah. Aku sudah pun menjadi ahli keluarganya.

Apa-apapun, Eid Fitri kali ini memberi makna berbeza kepada diriku. Buat diri yang bergelar seorang anak, kakak, pelajar & muslimah.

No comments: