Tuesday 20 November 2007

Mr M


"Rehan tahu tak kenapa rumah ni banyak jaring ?" tanya Paklong ketika ku di Langkawi.

Melihatkan keadaan rumah itu, memang hampir setiap tempat/sudut yang ada tingkap dibubuh jaring.

" Sebab area-area ni byk Mr M. Kadang-kadang dia datang rumah. Amik makanan. Pernah satu hari, Mr M tu datang curi telur kat dapur. Yang lawaknya, Mr M tu amik sebiji je, walaupun ada sepapan telur masa tu. Lapar sangatlah tu. Dalam mencerobohi tempat kita pun, masih boleh bersopan santun" cerita Paklong lagi.

Lihat sajalah pada pembangunan hari ni. Memang tidak mustahil, makhluk penghuni hutan sebelum ini hilang tempat tinggal tatkala kemajuan pembangunan menguasai diri manusia.

Tadi saya tertarik dengan tajuk petikan di dalam www.utusan.com.my Anda boleh rujuk ke http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=1120&pub=Utusan_Malaysia&sec=Parlimen&pg=pa_04.htm

Ada Ahli Parlimen mencadangkan diwujudkan desa monyet bagi mengawal populasi ini.
Yang lucu, ada juga ahli Parlimen yang mencadangkan agar diletakkan saja keturunan M ni di dalam Zoo. Tapi takut tiada populasi lain pula di dalam Zoo.

Macam-macam. Pada hemat saya, adalah molek, jika kerajaan mengadakan satu hutan simpan khusus bg keturunan ini. Agar tidaklah mereka terbiar dan mengganggu orang ramai. Sudahlah manusia yang mengambil tempat mereka. Mana lagi mereka mahu pergi. Jika tidak ke kawasan manusia juga.

Sehingga mana pembangunan manusia harus diteruskan sehingga habitat semulajadi alam dinodai hingga hilang tempat tinggal haiwan-haiwan di dalamnya?

Marilah kita bersama-sama menjadi pencinta Alam.

Apakah peranan kita?

No comments: