Saturday 12 April 2008

Dulu IFC Sekarang IRGC Pulak...

Sekarang heboh pula isu cadangan penubuhan Majlis Silaturahim Antara Agama atau nama singkatannya IRGC. Macam-macam. Baca link ini.

Jika dulu cadangan penubuhan Suruhanjaya Antara Agama atau IFC memang ditentang hebat. Isu IFC timbul kerana wujudnya kes Lina Joy. Teringat dulu semasa di matrik, saya membantu rakan saya yang menjadi salah seorang komiti yang mengumpulkan tandatangan pelajar-pelajar Matrik UIA. Berusaha kami menerangkan apakah itu IFC dan kenapa mesti kita bantah penubuhannya. Kami tidak mahu mereka tandatangan kosong saja tanpa tahu apakah sebenarnya IFC.


Cadangan penubuhan kedua-duanya dilihat sama dari segi sudut ingin mewujudkan keharmonian di antara agama-agama yang ada di Malaysia. Tidak salah jika dilihat secara zahir. Dengan ini, tidak akan ada perdebatan ataupun perkelakian antara agama kononnya dengan penubuhan badan-badan tertentu pasti amanlah negara.


Tetapi, impaknya sangat besar terutamanya kepada agama kita, Islam. Cuba bayangkan ada 5 tokoh agama daripada berlainan agama, Kristian, Budha, Islam dan lain-lain. Jika ada satu isu yang berkaitan dengan Budha, tokoh-tokoh agama lain berhak memberikan pendapat dan pendapat ini akan menentukan hala tuju isu yang ditimbulkan. Sama ada perlu diteruskan ataupun tidak. Sama ada salah ataupun tidak.


Jadi, cuba bayangkan jika isu yang timbul berkaitan dengan agama Islam. Apakah wajar tokoh agama lain yang menentukan salah atau tidak isu tersebut sedangkan kita punya ulama yang ramai yang pasti boleh diguna pakai? Kalau macam itu, tidak terjejaskah Majlis Fatwa Kebangsaan ataupun Mufti-Mufti yang sedia ada?


Renung-renungkan.

No comments: