Wednesday 29 April 2009

Penggubalan 2 Undang-Undang Konterversi Jemaah Menteri


-----------------------------
Salam,

Ingin saya respond,

"Kalo dulu- - Anak berumur bawah 18 tahun boleh bertukar agama kalau ibu bapa mereka pun bertukar agama

Sekarang- - Anak berumur bawah 18 tahun tetap harus kekal agamanya seperti ketika lahir dahulu walaupun ibu bapanya telah bertukar agama"

A12(4) of Federal Constitution (Undang-Undang Perlembagaan Malaysia)
menyatakan Agama seseorang yang berumur bawah 18 tahun boleh ditentukan oleh ibubapanya atau penjaganya.

Dalam kes Chang Ah Mee v Jabatan Agama Islam [2003], si ayah yang memeluk Islam menukarkan agama anaknya tanpa consent daripada si ibu (tidak memeluk ISlam). Mahkamah memutuskan penukaran agama si anak adalah tidak sah kerana tiada consent daripada kedua ibubapa. Mahkamah menterjemahkan A12(4) of Federal Constitution sebagai agama si anak di bawah 18 tahun ditentukan oleh kedua ibubapanya.

Lain pula dalam kes Shamala Sathiyaseelan v Dr Jeyaganesh C Mogarajch, di mana si ayah yang memeluk Islam diberi kebenaran untuk menukarkan agama anaknya kepada Islam walaupun si isteri tidak memberi kebenaran.

Jika undang-undang baru yang digubal kini, di mana anak berumur 18tahun tetap harus kekal dengan agama lamanya walaupun ibubapanya bertukar agama, ini seoalah-olah mencabuli undang-undang perlembagaan itu sendiri di bawah A12 of Federal Constitution iaitu di bawah hak pendidikan. Tidakkah ini menjadikan undang-undang baru itu tidak consistent dengan Federal Constitution di mana ibubapa punya hak mementukan agama si anak??.

Dan kita kena ingat, teori Supremacy of the Federal Constition by virtue of A4 of Federal Constitution dan A75 of Federal Constitution di mana inconsistancy of the law with the Federal Constitution will declared void and unconstitution.

Seterusnya..Ingin saya betulkan statement daripada Adik Marwan

"Kalo dulu- Apabila salah seorang daripada pasangan suami isteri muslim murtad, maka batallah perkahwinan mereka secara otomatik.

Sekarang- Apabila salah seorang daripada pasangan suami isteri muslim murtad, perkahwinan mereka tidak batal, malah pembatalan perkahwinan hendaklah dilakukan di Mahkamah Sivil."

To the best of my knowledge, Sebenarnya..

According to S4(3) of Law Reform (Marriage & Divorce) Act 1976, Sesuatu perkahwinan itu akan terbatal secara automatik if

a) by the death of one party/
b) order of the court of competent jurisdiction/
c) decree of nullity made by a court of competent jurisdiction

Jadi tiadalah istilah by conversion of one party either husband of wife, the marriage will automaticly dissolve.

Sebagai contoh, kita boleh merujuk ke kes Sinvanesan v Shymala, di mana court decided that conversion of one party tidak akan membatalkan sesuatu perkahwnan itu secara automatic. Party yang tidak convert boleh apply for the dissolution of marriage by virtue of S51 of Law Reform (Marriage & Divorce) Act 1976.

S51 of Law Reform ( Marriage & Divorce) Act 1976
memberi peluang kepada pasangan yang tidak memeluk Islam untuk membatalkan perkahwinannya sekiranya pasangannya memeluk Islam. Jika pasangan yang tidak memeluk Islam apply utk dissolve the marriage, barulah marriage akan terbatal, bukan secara automatik. Ingat bukan secara automatik. Jika tiada sebarang petition dikeluarkan, maka perkahwinan itu masih lagi wujud.

Walaubagaimanapun, S46(2) of Islamic Federal Law Act menyatakan, pasangan yang memeluk Islam boleh membuat petition untuk divorce di Mahkamah Syariah. Selalunya, jika si suami yang memeluk Islam, Pihak berkuasa selalunya Jabatan Agama Islam akan menghantar surat kepada si isteri yang tidak memeluk Islam untuk turut mengikut jejak langkah suaminya. Jika si Isteri enggan, maka perkahwinan ini akan dibatalkan oleh mahkamah syariah.

Ini dapat dilihat dalam kes Pedley v Majlis Agama Islam Pulau Pinang.

Walaubagaimanapun, bidang kuasa Syariah masih lagi terbatas. Terkini, Kadi tidak punya kuasa untuk membatalkan perkahwinan jika ia melibatkan conversion. Marriage only can be dissolve if it is accordance with S5 of Law Reform (Marriage & Divorce) Act 1976 sebagaimana dalam kes Ng Siew Pian v Abdul Wahid Bin Abu Hasan, Kadi Daerah Bukit Mertajam & Lain-Lain.

Kesimpulannya,

Sama sahaja situasi dulu dan sekarang. Dissolution of marriage by conversion will not have the automatic effect. Its require the petition from the non-converted party by virtue of S51 of Law Reform (Marriage & Divorce) Act 1976.

The marriage only can be dissolved by the High Court. Maybe right now, they are emphasing the law regarding on that matter sebab tu Adik Marwan tulis statement sepertimana di atas.

Sekian,Wassalam

** Reference = Statutes on Famiy Law Harun M. Hashim Law Centre IIUM

** Malaysia Federal Constitution

** My Class Note Family Law 1