Saturday 5 April 2008

FITNA BELANDA


Apa nak jadi dengan Belanda. Kalau dulu dengan isu Kartun Nabi dilukis, sekarang filem FITNA yang mempersendakan Islam i.e Islam itu Terrorist.


Aku sempat menaip youtube dan menonton filem dokumentasi gelong ini. FITNA memang fitnah. Adalah tidak patut filem ini didokumentasikan. Bagi mereka yang tidak faham apa itu Islam, pasti mereka akan memahami filem itu dari konteks yang zahir sahaja." Ya, Islam itu terrorist". Oleh itu, bagi sesiapa yang save dan nak bagi orang lain menonton, pastikan ada individu yang dapat membimbing ketika menonton supaya kita tidak terkesan dengan movie yang disediakan. Ini adalah satu tanggungjawab. Jika anda tidak mampu, usahlah disave.


Dalam filem ini menyatakan umat Islam melancarkan jihad pada orang kafir dan wajib bagi orang muslim untuk bunuh orang kafir. Pada masa yang sama diselit ayat-ayat Quran yang berkaitan dan diselangkan dengan video-video keganasan yang melibatkan umat Islam seperti 9/11 dan peristiwa di London.Ada diselitkan juga selingan khutbah para imam yang menyeru umat islam untuk membunuh orang kafir sambil dijulang pedang yang panjang.


Benar, Islam suruh kita bunuh orang kafir. Tapi atas dasar apa? Islam sudah berikan panduan. Adalah haram untuk membunuh sesama kita inikan pula orang kafir seperti yang katakan melainkan ada sebab yang menghalalkannya.


Geram, geram, geram . Apa significant filem tersebut. Memang menimbulkan fitnah. Kenapa tidak letak ayat sebelum dan selepas ayat yang menyatakan Islam menyeru ummatnya untuk bunuh orang kafir??? Kenapa tidak diletakkan kenapa kita kena bunuh orang kafir?


Pelik tak nak pula diletakkan dalam video tu betapa Islam menjaga hak-hak orang kafir macam ahli zimmi dan musta'min.


[ Man aza zimmiyan khusmuhu wa kunta khusmuhu khusmatuhu yaumal qiyamah]

Barangsiapa yang menyakitkan ahli zimmi dia musuh aku dan siapa memusuhi ahli zimmi ,aku adalah musuhnya di hari akhirat.


[ Man qotala mu'aahid lam yarih raihah al-jannah]

Barangsiapa yang membunuh ahli mu'ahid, dia akan dijauhi daripada bau syurga.


Itulah Islam. Islam itu adil. Islam menjaga hak-hak orang kafir di dalam daulah islamiah. Tetapi, Islam membenarkan untuk kita membunuh mereka jika keadaan yang mengizinkan seperti perang di Palestin.


Semoga kita sebagai ummat Islam mengambil ikhtibar dengan apa yang berlaku sekeliling kita. Jangan sekadar membenci atau mengiakan sesuatu yang kita sendiri tidak pasti.

2 comments:

Unknown said...

salam perjuangan...

ana cadangkan kepada enti untuk search video schism di youtube. video respons kepada fitna

Raihan Mustafa KamaL said...

Syukran.