Wednesday 20 June 2007

Analisis Kes Bunuh pelajar Mesir Melalui Islamic Law

Hari ini aku telah ditanya oleh sahabatku, As, apakah bentuk hukuman yang akan dikenakan kepada suspek, kalau betul dia terbukti bersalah..walaupun dia mental problem.



Jika mengikut Undang-undang Islam, Suspek boleh dituduh bawah qisas- injury to other person which caused death.



Dlm hal ini, kita kena tgk dulu apakah jenis pembunuhan yang telah dilakukan. Terdapat 4 jenis pembunuhan.



1) Murder with intention
2) Manslaughter
3) By Mistake Murder
4) Misfortune



Murder with intention semua sudah maklum. Manslaughter bukanlah cara pembunuhan itu seperti penyembelihan tetapi ini merupakan pembunuhan tanpa niat. Dengan erti kata laen, pesalah membunuh mangsa tetapi tiada niat khusus.





By mistake murder pula pembunuhan x sengaja seperti pesalah ingat dia sedang memanah kuda rupa-rupanya itu adalah orang. Misfortune pula - lebih kurang by mistake.



Dalam kes Pelajar Mesir ini, kita boleh membuat istishab = presumption. Kes ini antara murder with intention or just a manslaughter. Berdasarkan fakta-fakta dari akhbar dan sumber dari kawan di Mesir.



Perlu diingatkan sekali lagi, hukuman bg seseorang yang disabitkan dengan antara 2 kesalahan itu adalah berbeza.



Kes ini jadi menarik pabila si suspek mengatakan dirinya gila. Jadi, kes ini berkemungkinan besar dibaca bawah tuduhan manslaughter. Pihak pendakwa akan cuba menghighlightkan yang si suspek tidak gila. Dan tindakannya sememangnya di luar kenormalan manusia biasa. Pihak pembelaan pula akan cuba mempertahankan dirinya tidak bersalah. Saya juga diberitahu ada saksi yang melihat kejadian. Jadi agak sukar si suspek dilepaskan. Melaenkan dia berjaya membuktikan dirinya unsondmind ketika itu.



Jika difikir logic akal, berdasarkan gambar ini, jika orang yang melakukannya tidak mengalami sakit mental, saya pasti, dia akan dikenakan hukuman mandotari. Darah terlalu banyak di seluruh rumah. Pihak pendakwaan akan menggunakan itu sebagai satu lagi senjata untuk menghentam OKT.


Satu lagi fakta yang ingin saya kongsikan, Dalam Qisas terdapat 4 jenis hukuman. Hukumannya berbeza dgn hukum hudud since hukum hudud semuanya telah dinyatakan di dalam Qur’an n Sunnah.



1) Al-‘Arsy = Compensation
2) Diyaat = Blood money
3) Pardon
4) Execution = an eye for an eye



Execution menggunakan prinsip 'an eye for an eye'. Maksudnya di sini, jika saya memotong tangan si A, undang-undang akan membenarkan si A boleh memotong tangan saya semula. Dalam kes ini, mangsa ditikam sebegitu rupa , takkanlah dia akan ditikam semula oleh ahli keluarga mangsa? Boleh jadi mangsa juga akan dihukum mandatory.



Pardon tu sume fahamlaa kot. Dalam kes ini, mak arwah tidak meredhokan sesiapa yang melakukan perbuatan keji itu terhadap anaknya. Jika keluarga mangsa sudah memaafkan, undang-undang mungkin mengenakan hukuman lebih ringan atau melepaskan pesalah.



Diyat dan Al-‘Arsy lebih kurang sma kerana keduanya melibatkan duit. Tetapi Diyaat lebih speacifik dan duit itu adalah seperti harga nyawa mangsa.



Jadi jika pesalah disabitkan dgn kesalahan qisas, makanya dia akan dihukum salah satu cara diatas tidak boleh kesemuanya.



Reference: Class Notes Introduction to Islamic Law, Sem 1 2006/2007, Centre for Foundation Studies IIUM.

6 comments:

shaqyl said...

i think it's murder with intention, no?

Raihan Mustafa KamaL said...

We can presume shaque..but still court will decide that based on the material facts of the case..

shaqyl said...

i meant...isn't it 'murder with intention' and not 'murder with attention'....cause you wrote that..

as for the verdict...i'm in no place to say anything...really...i have to brush up more on my knowlegde about the law before i can give my opinion on this matter...=)

Raihan Mustafa KamaL said...

TQ.. xperasan pulak type tu..mmg nak tulis murder with intention...

Muhammad Warouq bin Qamar said...

ai..mane ko dpt cter pasal mesir ni..sumber mesti pastikan betol..kalo tak camne nak judge..aku kenal siap org yg membunuh kat mesir tu..

Raihan Mustafa KamaL said...

Ye warok. AKu just buat presumption. the court will decide..based on the material facts...anyway....audi alteram partem...both side have right to be heard..