Monday 4 June 2007

Erti Kehidupan...

Assalamualaikum..

Di kala post ini ditulis, hampir 2 bulan sudah saya berada di mahligai rumahku di Serdang.

Pejam celik-pejam celik, cepat betul masa berlalu. Adakah berbaloi apa yang telah saya lakukan sepanjang cuti ni...membantu Baba..membantu Emak..membantu Ummi...membantu Mama....membantu adik-adik dan rakan-rakan??

Saya selalu berpesan kepada diriku dan kekawan, walau sesibuk manapun kita, We need to spend time with our family. Itu mmg prinsip diri saya dan saya rasa kekawan yang laen perlu begitu. Memang kehidupan kita ni perlu kita warnai, tapi ingatlah bila kita ada masa lapang, kalau boleh, luangkan sedikit masa, lapangkan waktu untuk family kita. Even kita masih membujang belum lagi berkahwin inilah masanya. Kekadang dengan kehadiran kita di rumah, ibubapa kita sudah cukup gembira melihat kelibat anak-anaknya.

Again...The most thing is, spend time bersama keluarga terutama ibubapa kita sementara masa masih ada. Dengan adik-beradik kita. Membantu apa yang patut dan perlu. Mungkin di hati mereka akan berkata..."With your help, we save a lot". Senang hati kedua ibubapa kita. Bila kita dah bermula kuliyyah, sibuk dengan program2 laen, (kalau berkahwin pulak)...bayangkan, waktu mana yang kita nak gunakan.

Kalau kita boleh berprogram baktisiswa bersama keluarga angkat. Apalah salahnya jika kita berbaktisiswa di rumah pulak. BAKPAR...Bakti Parent..Inilah erti kehidupan yang dapat saya pelajari sepanjang cuti ini.

P/S: Ingatlah pesanan Luqmanul Hakim,
Dan kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua ibubapanya.....(Surah Luqman 31: 14)

No comments: