Tuesday 19 June 2007

Kes Bunuh Di Mesir

Adakah berbaloi belajar di luar negara tetapi akhirnya membunuh rakan sendiri?


Pada Khamis 14 Jun 2007, seluruh Malaysia telah dikejutkan dengan kes pembunuhan kejam pelajar Malaysia di Mesir. Mangsa dikatakan berada di tempat yang salah pada waktu yang salah. Dengan erti kata laen, sebenarnye, mangsa bukanlah org yang ingin dibunuh oleh suspek. (berdasarkan berita n maklumat dr rakan di Mesir)


Sebenarnya, arwah merupakan kawan kepada sahabat baikku, As. Tatkala mendengar berita itu, aku dapat rasakan bagaimana perasaaan As walaupun kami hanya berhubung secara maya. As x sanggup bercerita. Dia hanya memberikan link2 yang aku boleh jadikan sebagai rujukan dan menambah malumat aku. Hampir setiap hari aku menonton berita n membaca akhbar semata-mata ingin mengetahui perkembangan kes tersebut.


Dan harini, aku berpeluang bertanyakan kawanku, Hafiz yang berada di Mesir walaupun tidak seuniversiti, sekurang-kurangnya dia berada dalam negara yang sama pembunuhan berlaku.


Dia memberikan aku link ini. http://akhisalman.blogspot.com/

Aku x sanggup. Aku x sanggup melihat gambar seterusnya. Berlimpahan darah di atas lantai. MAnusia jenis apakah ini. Walaupun aku tahu, kita x boleh menyatakan OKT (Orang Kena Tuduh) adalah bersalah berlandaskan prisip.."everyone is not guilty untill it is proven"...sesiapa yang melihat tempat kejadian mesti akan berfikir, tindakan ini memang sangat tidak siuman. Orang yang melakukannya mesti dihukum.


Adakah suspek boleh lepas hanya dengan menyatakan dia x siuman? Antara yang dapat aku petik dari Dalam Penal Code Malaysia, S84,


"Nothing is an offence which is done by a person who, at that time of doing it, by reason of unsoundness of mind....."


Teringat aku kepada, Miss Nadz, Pensyarah General of Priciple Laws 2 di Pusat MAtrikulasi UIA, beliau ada menyatakan, jika seseorang itu x siuman, dia akan dilepaskan oleh undang-undang. Orang itu tidak akan diapa-apakan oleh undang-undang.


Adakah itu adil kepada keluarga si mati sekiranya suspek benar telah membunuhnya dan pada ketika kejadian suspek, unsoundmind?


Sesungguhnya Allah lebih Maha Mengetahui. Jika undang-undang dunia tidak dapat membuat apa-apa, pasti di Sana akan mendapat balasannya.





2 comments:

As said...

"Seorang mahsiswa Azhar warganegara malaysia telah membunuh kawannya dgn 60 kesan tetakan dan tikaman ditubuhnya dgn menggunakan 4 pisau; "

ingatkan 10 tikaman dan 3 pisau..kenapa begini...Allah lebey tau.. (T_T)

Raihan Mustafa KamaL said...

"60 kesan tetakan dan tikaman..."

"10 tikaman dan tetakan..."

Yang pasti guna pisau...