Saturday 5 May 2007

Adakah Malaysia Selamat?

http://malaysiasucks.blogspot.com/2006/12/civil-war-in-malaysia.html

Entah kenapa hari ini aku tergerak untuk membuka website yg telah dimsgkan oleh seorg sahabatku di UTp. Selalunya aku bukanlah jenis seorg yg melayan forward2 org ni.

Hatiku tersentak apabila membaca apa yang ditulis di dalam blog itu. Aku rasa ini mampu mengugat keselamatan negara. Aku tidak mahu peristiwa 13 MEi berulang lagi.

Teringat pula pada assignment General of Principle Law 2"Freedom of Speeach,Assembly and Association". Eventhough we have freedom in that, but there is still limitation in it. For example, in Freedom of Speeach, Assembly & Association, we cannot touch about, religion=Islam, Malay&Bumiputera quotas and Malay as National language.

Dan di kepalaku, aku rase blog itu boleh diklasifikasikan begitu.

Bila difikir-fikirkan semula adalah tidak mustahil negara kita bakal dijajah semula. Golongan non-bumiputera kini asyik mengutarakan untuk menuntut hak-hak mereka.

Nasib baiklah, aku pelajar jurusan undang-undang. Sedikit sebanyak ilmu yang aku tahu akan aku beritahu kepada kalian.

To the best of my knowledge...

Kalau mengikut Constitution MAlaysia, non-bumiputera tidak berhak menuntut dan mencabar apa yang ada di dalam FC. Sudah jelas, dalam FC pon ada dijelaskan hak-hak istimewa org Melayu.

Undang-undang memang sukar dibolosi. Lebih-lebih lagi FC. Untuk mengubah sesuatu undang-undang, suara 2/3 dewan perlulah diperoleh.

Mungkin sebab itulah juga, kita golongan Melayu ni sering terleka dan mungkin ini dikira sebagai perisai sementara kita.

Menurut kata pensyarahku (subjek Introduction to LAw), Mdm Mizan, "To change the law, we must be in the dewan because macamna2 pon kita usulkan undang-undang tu and even the law is good, it still must have suara majority dalam dewan..

Jadi, fikir-fikirkanlah sahabatku sekalian.

Adakah terjamin hak Melayu dan Islam khususnya di Malaysia?
Adakah perlu kita menjadi org politik?
Adakah perlu kita menjadi pejuang hak-hak Melayu?
Adakah perlu kita biarkan sahaja..yelah FC kan ada...

Tepuk dada dan tanyalah Iman.

No comments: