Thursday 17 May 2007

Aku wanita pertama...

Slot diskusi besar bermula agak lambat (dalam 20 minit) mungkin kerana kumpulan-kumpulan bersemangat dalam menyediakan visual aid untuk dibentangkan nanti. Slot ini dihandle oleh En Irmohizam Ibrahim (Exco, MBM).Nampaknya Ke3-3 pembentang menyediakan visual aid. Satu perkembangan yang positif berbanding slot tengahari tadi.

Wakil Kumpulan 1 memulakan bicara. Tajuknya Belia & Kerjaya. Moderater mengingatkan setiap wakil untuk tidak lebih 10 minit berbicara.

“Saya sekarang menjemput wakil kumpulan 2 untuk membentangkan hasil perbincangan mereka. Dengan Tajuk: Belia & Ancaman Media Global. Siapa wakil kumpulan 2?” Tanya Saudara Irmohizam Ibrahim, moderator diskusi besar.

Saya berdiri dan mengangkat tangkat. “ Saya, Raihan daripada UIA PJ” lalu pergi ke atas pentas. Hadirin semua memberikan tepukan gemuruh kepada saya terutamanya ahli kumpulan saya. Dan mungkin saya merupakan wakil wanita pertama setakat ini yang berdiri di hadapan semua.

Nak dijadikan cerita, saya ini seperti bidan terjun. Saya dikehendaki untuk membentangkan hasil diskusi kumpulan kami. Saya telah diminta pada saat-saat terakhir selepas Saudari Uma menyatakan dia tidak boleh lakukannya. Di tangan saya hanya ada nota yang saya ambil semasa pembentangan kertas kerja. Saya langsung tidak menyalin point-point semasa perbincangan kerana berpendapat saya mampu membuat demikian ketika sesi perbentangan nanti.

Saya cuba untuk menerangkan secara ringkas dan sepadat yang boleh. Dengan hanya berbekalkan visual aid yang ada dan sedikit ilmu perbincangan tadi di dada, saya meneruskan pembentangan hasil diskusi kumpulan kami tadi.

Saya hanya..
Bercakap dan berpaling ke kanan melihat slide.
Bercakap dan berpaling ke kanan melihat slide.

Tidak dapat digambarkan bagaimana perasaan saya ketika di atas pentas. Seolah-olah tak pernah bercakap di hadapan buat masa yang lama (dalam 1 bulan). Mungkin disebabkan saya seorang budak law, makanya amat mudah bagi saya menyampaikan hujah-hujah saya. Agak takut juga, jika ditanya soalan-soalan yang tidak disangka.

Di sini, saya letakkan antara point-point yang penting semasa pembentangan saya pada malam itu.

Pertama
Isu
Penyebaran Bahan NegatifStrategi
Kementerian Penerangan mengawal bahan-bahan negative melalui belia

Memorendum
Mendesak Kementerian Penerangan mengadakan garis panduan dalam penyebaran bahan melaui media cetak/ elektronik

Kedua
Isu
Etika Penggunaan Komputer

Strategi
Pendidikan

Memorendum
1) Kementerian Pendidikan perlu ada garis panduan dalam penggunaan computer atau bahan media

2) Meningkatkan dan memperkasakan sistem pendidikan

Ketiga
Isu
Kurang Ruangan Suara Belia di media

Strategi
1) Mewujudkan jaringan hubungan yang baik antara agensi yang terlibat
2) Membuat jaringan dengan syarikat media yang tidak mementingkan nilai kormersial
3) Mewujudkan senaskah akhbar ‘ suara belia’

Nota: Jadual di atas adalah lebih kurang apa yang telah sampaikan.

“ Tahniah, best performance ever. Ini adalah wakil pertama yang dapat menerangkan tidak lebih daripada waktu yang ditetapkan. Padat dan ringkas. Tahniah.” ucap Sdr Moderator. Tepukan gemuruh diberikan oleh peserta-peserta lain.

Sebenarnya semasa saya menyampaikan hujah-hujah saya, suasana diselangi dengan teriakan yang menyokong apa yang saya katakan. Saya terasa seolah-olah sedang memberi ucapan politik pula. Bersemangat saya di atas pentas. Bila saya memandang hadirin, mereka semua seolah-olah memberikan perhatian kepada saya dan ada yang kelihatan mengantuk mungkin sesi sudah hampir pukul 11 malam.

Kumpulan 3 menghantar wakil yang sama seperti slot petang tadi. Penerangan yang diberi sangat panjang dan saya ada tersenguk-senguk seketika. Mungkin penat setelah berucap di hadapan. Tetapi ini tidak mematahkan semangat saya untuk mencatat point-point yang saya kira penting.

Habis sahaja slot tersebut, para peserta diingatkan untuk slot esok hari.

Semasa supper, aku ditegur oleh bebrapa orang peserta. Saudara Guna, Saudara Ghadafi (ahli kumpulanku) turut memuji penyampaian saya sebentar tadi. Bersemangat. Bagus.

Puan Norma dari jauh memanggilku. “ Raihan….Let me be the first salam you.Congrate bah…”

Disebabkan malam masih muda, ada beberape kumpulan peserta yang ingin berkaraoke di sekitar Kuala Lumpur. Mereka ada juga mengajak saya untuk pergi. Tetapi saya menolak dengan menyatakan saya penat. Hari ini dalam sejarahlah kalau saya pergi.

Kemudian, saya sempat berbicara dengan sekumpulan wakil daripada UIA. Tidak saya bertanyakan mereka mewakili apa. Mereka merupakan pelajar HS tahun 2. Mereka mengenali Abg Munem ketika saya bertanyakan kepada mereka kenal ke tidak.

“Wakil UIA PJ?”
“ Aah…”
“Madam Saudah sihat?”
“Sihat…Dia yang minta saya wakilkan UIA PJ untuk datang sini…”
“Wakil MSCC ye? Still MSCC kenamanya lagi?”
“ Aah…FSCC..Foundation Students Coordination Council. Sekarang cuti”
“ Bila masuk UIA?”
“ Bulan 7. Insyaallah”
“ Kitorang tunggu di Maincamp ye…”

Program pagi bermula pada pukul pukul 9 pagi. Semasa bersarapan, Saudara Shahridan sempat mengajak aku untuk join program baktisiswa di Pekan,Pahang akhir bulan ini anjuran GPMS UIA. Saudara moderater semalam turut menegur aku dan bercakap sesuatu mengenai suratkhabar berita harian. Aku pada mulanya tidak faham. Tetapi rupa-rupanya, beliau telah menuliskan sesuatu di ruangan akhbar Berita harian pada hari tersebut.Tajuknya, Mendengar Suara Belia.

No comments: