Thursday 3 May 2007

Flu Time..

I guess my flu getting worst. Today I went to IIUM. Snaping picture around the campus. Malu pon ade gak r.. Menangkap hampir setiap sudut di UIA umpama seorang pelancong. teringat pula ketika di Sabah ketika program Baktisiswa 2 bulan lepas. Kami seperti model yang asyik dengan lensa-lensa kamera dan menangkap gambar di setiap perhentian kami.

Kedatangan aku di UIA tadi dalam jam 10 pagi dengan menaiki bas dr terminal putra setelah didropkan oleh baba sebab dia ada miting di kompleks JIM. Aku berhenti di hentian bas pertama dalam kampus.

Terus aku menangkap beberapa sudut yang aku kira agak menarik. Bermula dari Pejabat Administration , bangunan pertama yang aku kira jika sesiapa yg melangkah masuk ke Pintu MASuk Utama UIA akan dapat melihatnya. Sebenarnya aku tidak mahir juga selok-belok di UIA ni.

Kampusnya yang berpaksikan masjid memudahkan para pelajar yang berkuliyyah sekitarnya pergi solat pabila tibanya waktu solat. Dan jika tidak silap aku, beginilah senibina islam yang dahulu dimana, masjid dijadikan pusat segalanya.

"Tumpang tanya... Library kat mana..?', soal seorg pelawat kepada diriku. AKu tersenyum dan aku terus berterang.. AKu juga tidak tahu bagaimana ke sana secara specifiknya. Tetapi yg pasti, aku katakan kepada dirinya agar pergi ke masjid dan library ada di sekitar itu.

Aku meneruskan perjalanan lagi sementara menanti janji temu dengan Ulfah MAnsurah, sahabat yang aku agak rapat bermulanya dari Program TArruf 06. TAmbahan pula, dia se'kos' dgnku, memberikan kami peluang untuk untuk berbincang mengenai kos perundangan.

Jam di tgn pukul 12 dan aku tergerak untuk menamatkan sesi photogaphy di library. Sebenarnya aku takut untuk menangkap gambar di library, almaklumlah tempatnya sunyi dan ada juga pelajar yang asyik menelaah pelajaraan mereka.

Diriku disambut oleh Khairun di depan library dan diajak makan di cafe econs. Aku sempat berjumpa Fara, NAdirah, Izzay dan Aziz dan tidak lupa Head Security time Tarruf Program, Fahmi. Makan tengahari aku tidaklah seberapa, hanyalah ikan patin dan nasi n air suam. Mulutku seakan x luak dgn makan.Seleraku mungkin kurang sebab hidungku semakin menjadi-jadi. Bersin dan selesema. Sehingga habis tisu yang aku bawa dari rumahku pagi tadi.

Selepas lunch, aku dan Ulfah pulang ke MAhallah Nusaibah, mahligai Ulfah dan Khairun. Dan seperti biasa dalam perjalanan, aku menangkap gambar UIA. Dari tangga, ke pokok, ke pondok, ke jalan raya, ke gazebo, sumanya aku tangkap. Lagak seperti jurukamera profesional.

'Ko snap shot cantiklaa..." puji Ulfah..

'Apa ko buat senanye ni...?' , soal rakanku Farah. Aku tersenyum dan katakan aku tengah membantu ayah aku dalam proses menyiapkan 'brocure'nya.

Aku kira, sekurang-kurangnya dapat juga aku tolong baba sementara ni. Bukannya selalu. Dan kata-kata mak aku masih lagi terngiang-ngiang di mindaku..." You save us a lot".Itulah azimat kata mak ku ketika aku berkata aku hanya ada 2 bulan lagi cuti untuk dihabiskan.

Mungkin mak aku berkata demikian sebab aku banyak membantu mereka dalam hal-hal kerja mereka, walaupuin sedikit tetapi pada perkiraanku, kalau diminta orang laen, kene bayar gaji yang lebih. Aku x minta gaji dari mak aku. Cuma, makan minum jelaa..huhuuhu

Bahagianya hari ini... Tapi hidungku masih ter.... belum tersumbat je lagi...Kiranya aku kena tunggu mak aku untuk ke klinik malam ni juga.. Shafinillah...

Nikmat cutini akanku manfaatkan bersama keluarga...

No comments: