Friday 4 May 2007

Mandatori

"Satu hukuman sahaja untuk dirimu, iaitu hukuman mati mandatori'', itu adalah antara bait-bait wajib sebelum Carlos membunuh mangsanya.

Alhamdulillah, setelah membeli novel 'Mandatori' pada hari RAbu yang lepas, akhirnya barulah harini aku dapat menghabiskannya. Walaupun agak pening membaca buku ini, akhirnya baruku faham apa yang cuba disampaikan oleh penulis. Watak utama mengalami gangguan jiwa dan memainkan banyak watak sepanjang hidupnya... Amran, Carlos, Norman, Bogot dan Bilal Piut. Kesemuanya mempunyai karakter mereka yang tersendiri.

Selesema dan batuk aku semakin pulih. Harini tidak apa sangat yang dilakukan oleh diriku. Hampir seharian,badanku penat dan mengantuk mungkin kesan daripada ubat yang aku makan hari ini.

"Wei ko tidor ke..", tanya Izzah, sahabat baikku yang sudah lama x ketemu sejak bulan 3 yang lalu. Mungkin nadanya sedikit marah sebab aku memang tidak membuka dan membalas sms yang aku terima tengahari tadi.

"Aku tak sehatlah..tak betol sangat ni..."jawabku malas.

Rupa-rupanya, dia ingin mengajak aku ke PWTC esok hari, memandangkan kami sudah lama tidak ke temu. Salwa ada juga katanya. Shida sahaja tidak ada kerana ada urusan keluarga.

"Tengok dulu macamana. Pape aku bagi tahu.." jawabku memberikan jawapan untuk jemputan esok hari.

No comments: