Wednesday 16 May 2007

Diskusi & Cadangan Besar 1

Slot seterusnya Diskusi & Cadangan ( Semua Kumpulan Bergabung). Wakil daripada setiap kumpulan dikehendaki membentangkan hasil perbicangan mereka dan ini memudahkan hadirin sekalian berkongsi tajuk-tajuk lain yang tidak dibincangkan oleh mereka semasa pembentangan kertas kerja tadi.

Wakil Kumpulan 1 menerangkan Peranan Pertubuhan Belia Membanteras Gejala Sosial. Di sini beliau menegaskan belia terdiri daripada mereka yang berumur 40 tahun ke bawah. Kepimpinan sekarang perlulah bijak dalam menambah bilangan ahli dengan mengajak belia menyertai pertubuhan atau persatuan dalam membentung gejala social yang lebih serius. Kumpulan ini telah mebicangkan permasalahn belia secara general, termasuk golongan wanita.

2 point yang saya rasakan penting ialah, kita perlulah meperkasakan 2 perkara iaitu aktiviti belia dan pertubuhan belia itu sendiri. Isu kepimpinan dan duit disuarakan dalam memperkasakan pertubuhan yang sedia ada.

Wakil ke2, Saudara Guna menerangkan Permasalahan Beliawanis di Malaysia. Beliau banyak menekankan peranan belia itu sendiri dalam membantu beliawanis mengatasi masalah sosial.

Wakil ke3, menerangkan Belia & Aktiviti Masa Lapang. Beliau banyak menekankan isu menggalakkan belia dalam dunia keusahawanan. Beliau juga mengkritik dasar yang sedia ada kepada sistem pinjaman kepada usahawan baru. Beliau mencadangkan agar diubah pinjaman mudah bagi usahawan lepasan SPM.

Slot diselang-selikan dengan Q& A kepada setiap pembentang. Pembentang diberi masa 10 minit seorang untuk membentangkan hasil diskusi kumpulan mereka. Tetapi ada juga, pembentang yang terlajak masa kerana terlalu asyik melontarkan kata-kata. Cara penyampaian kesemua wakil amat menarik cumanya tiada visual aid menyebabkan ada segelintir peserta yang mengantuk termasukla saya.

Slot tamat dan minum petang. Ketika ini, saya berpeluang untuk bertegur-sapa dengan peserta-peserta lain. Antaranya saya berkesempatan bersembang dengan wakil dari GPMS UIA, Saudara Shahridan. Beliau bertanyakan saya, samaada ada mengenali Akmal Saufi, Sharifah Izyan dan Redwan. Kesemuanya kawan-kawan sejurusan denganku ketika di UIA PJ. Rupa-rupanya, mereka ini adalah ahli aktif GPMS di UIA Gombak. Aku juga sempat berkenalan dengan wakil MPP UPSI merangkap YDP GPMS UPSI, Saudara Muiz. Kesempatan ini, saya gunakan untuk bertukar-tukar pandangan dan maklumat dengan mereka. Banyak juga yang saya dapat petang itu.

P/S; Ada lagi....bersambung...

No comments: