Wednesday 2 May 2007

3B

Sementara menantikan mak yang sedang mencari buku untuk penyelidikannya, aku sempat ronda-ronda mencari – cari buku Laws kononnya untuk “browsing’ buku-buku yang bakal aku gunakan di Ahmad Ibrahim Kuliyyah of Law (AIKOL) nanti. Sejam berlalu, kini kami semua bergerak ke kawasan ruang pameran untuk Karangkraf Sdn Bhd. Bahagian yang sememangnya dinanti-nantikan oleh diriku.

Ruang legar ini terletak di satu dewan yang khas, Dewan Tun Dr. Ismail. Memudahkan para pengunjung untuk melihat segala macam bahan bacaan hasil keluaran syarikat ini…Seperti motto mereka, We Lead, You Read.

Alhamdulillah, hari ini aku berpeluang bersama-sama mak dan ke tiga-tiga orang adik aku ke Pesta Buku yang berlangsung di PWTC. Kesempatan yang ada, dihabiskan bersama-sama keluarga, maklumlah amat jarang kami adik-beradik nak keluar bersama.
Langkah kami disambut dengan bunyi lantang daripada radio dan terkenang aku semasa orentasi dahulu, semasa konsert Hijjaz bunyinya dup dap seakan-akan menghentam jantungku. Kami mempercepatkan langkah meninggalkan meja DJ yang asyik mengalu-alukan kedatangan tetamu-tetamu yg berkunjung.

“3B, 3B Puan-puan, 3B Tuan-Tuan ”

“Kaklong 3B tu apa?” adikku Ameen bertanya. Aku hanya menggelengkan kepalaku.

Dari satu rak ke satu rak kami bergerak melihat buku—buku yang dijual. Kami bergerak bersama-sama bagi mengelakkan salah seorang daripada kami berpisah. Kelihatan sebahagian pengunjung duduk di tepi bahagian dinding mungkin merehatkan diri mereka sambil membaca buku-buku yang ingin dibeli oleh mereka. Petugas-petugas pula asyik melayan kerenah pembeli-pembeli yang inginkan produk mereka. Di satu sudut yang lain, kelihatan pengunjung yang berbaris panjang untuk membayar di kaunter pembayaran.

Seberapa ketika kemudian, mataku asyik membelek-belek buku hasilan tulisan tangan Ramlee Awang Mursyid. Emak aku mengiayakan-iakan apa yang dijelaskan oleh diriku seolah-olah aku amat arif dengan novel-novel Melayu. Terpancar muka penat di ketiga-tiga adikku dan seperti orang malas mereka melepakkan diri mereka bersama-sama dgn pengunjung laen.

Nasiblah mereka pula menerima nasib yang sama sebagai mana kakak mereka terima tadi. Menunggu mereka mencari buku-buku kegemaran mereka. Berminit-minit lamanya..

Mataku rambang melihat novel-novel hasil tulisan Ramlee Awang Mursyid di depan mata. Aku jadi jakun dan tamak, seakan ada satu sifat lain yang menjelma di dalam diriku. Kalau ikutkan hati, mahu saja aku beli kesemua buku yang ada di depan mata. Murah pulak tu..bukannya selalu..

“Astagfirullah… Kat rumah kan dah ada…. “ Seakan-akan diriku versi kedua berkata-kata dan mengingatkan kepada diriku.

Di satu sudut di dewan kelihatan DJ yg mengawal radio dan tidak putus-putus mengalu-alukan kedatangan para tetamu sambil diiringi lagu-lagu muzik semasa. Tetiba telingaku tertarik dengan butir kata DJ yg bertugas ketika itu…

“Ya Tuan-Tuan & Puan-Puan, anda hari ini sangat beruntung kerana di sini anda akan dikenalkan dgn 3 B. Ya 3B iaitu, Baca, Beli & Bayar, Bukannya Baca, & Boleh Bla..” Aku tersenyum mendengar celoteh DJ itu.. Betul juga katanya Baca, Beli & Bayar…

Setelah hampir 3 jam berada di PWTC, aku mengambil keputusan untuk membelanja ahli keluargaku.

“ K.. sekarang nak 3B tak?”..soalku ketika aku mereversekan kereta untuk keluar pulang. “ Mana ada kaklong…” jawab adikku yang ke-tiga, Luqman…

Sambil tersenyum aku menjawab… “Adalah…. Berhenti, Berehat & Bla… “ kataku sambil menekan pedal minyak meneruskan perjalanan ke McDonald Sg Besi.

2 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum Raihan

Yee,bestnya dapat ke book fair.Ana every yr pasti terlepas.Geram betul.Sedihlaa x dapat pergi.The last time ana pergi book fair di PWTC adalah 4 yrs ago.Itupun kami terlewat,tempat tue dah nak tutup.So,dapat pergi sekejap aja..

Anyway,gud luck in ur studies.Doakan ana juga ye..InsyaAllah bakal menduduki A level lagi dua minggu start.

ukhwah fillah abada..
Iffah

Raihan Mustafa KamaL said...

Insyaallah..bi iznillah. Tunggulah bile balik Malaysia.